Sider

torsdag 20. september 2012

Den siste viking

 
Dette er fortellingen om en viking som ble konge etter å ha drept sin far, Harald Blåtann, i en maktkamp. Boken er skrevet av Preben Mørkbak som også står bak serien om Eirik Raude. Tjugeskjegg grunnla Danmark før han erobret deler av Norge og Sverige, samt hele England. Her ble han i 1013 - året før sin død - anerkjent som kongen over alle briter. Romanen er et resultat av flere års research og kan betraktes som et oppgjør med den historiske oppfatning om at Svein Tjugeskjegg kun var en brutal parentes i den nordeuropeiske vikinghistorien. Første bind i serien handler om Svein Tjugeskjeggs liv fra hans barndom og frem til han som 28-åring orkestrerer drapet på sin far og overtar tronen.
Foto:Front Forlag

 
Her har vi en ordentlig godbit av en roman, og det er en av mine favoritt bøker. Her har du en spennende roman samtidig som du lærer en god del historie.
Mange interessante temaer som for eksempel innføringen av kristendommen i Danmark (under tvang og press fra Tyskland) og samlingen av Danmark. Det politiske spillet som lå bak.
Dette var en bok jeg startet å lese med blande følelser, er det virkelig så interessant med dansk historie? Gidder jeg å lese om en dansk konge?
Svaret er Yes.
Har du vært innom kongesagaene og andre romaner fra norrøn tid så må man bare lese denne boken.
Den er både spennende men samtidig lærerik. Hadde skolebøkene vært like interessante så hadde jeg nok vært professor nå. Mørkbak klarer virkelig å underholde deg som leser.
Gleder meg til oppfølgeren som forhåpentlig vis kommer neste år i følge en ansatt Front Forlag (de utgir boken), forhåpentligvis litt før.
 

3 kommentarer:

  1. Dumpet over bloggen din, og ble litt nysgjerrig, da jeg ikke finner så mange menn som blogger.
    Legger deg derfor til på bloggliat mi. Denne boka ser foressten interessant ut! Godt tips.

    SvarSlett
  2. Denne boka er klar favoritt ja.
    Helt enig med alt FRANK skriver.
    Forfatter Bernard Cornwell som skriver om Englands forhold under danestyre og sakserne og britenes kamp for forening mot danene anbefales. "Det Siste Kongeriket" er første bok i serien om Uhtred av Bebbanburg som jeg nå leser for 2 gang, som jeg også gjorde med Preben Mørkbaks 3 mesterverk; "Eirik Raude Sverdet og Skipet", "Eirik Raude Plogen og Sangen", Den Siste Viking.,for ikke å glemme Roy Jacobsen's "Frost",
    Disse bøkene = Bestseller-literatur!inspirerte meg til å ta opp fag igjen,, leser historie nå..kanskje bli historiker..eller kanskje forfatter ",

    SvarSlett
  3. Hei, Blogger du ennå???

    Jeg jakter på boka til Preben Mørkbak. Jeg har lest Boken : -Kampen om de nordiske landene- Den siste viking. Bind 1.. Men finner ikke bind 2. Avsluttningen.. Vet du noe om den, eller har du sett den bind 2 boken jeg søker etter.??

    Sækte på nettet, og fant der en side, hvor det stod om han, og at første bind kom ut i 2013 eller før.. Og at I løpet av 2016 skal han ha utgitt andre del av «Den siste viking».

    Under hele stykket om at bind 2 skulle ha blitt utgitt 2016..
    Kan boken ha et annet navn?? Merkelig..

    Transcript of Analyse av "Den siste viking"
    Preben Mørkbak er en dansk forfatter som, for alt jeg vet, skriver mesteparten om vikinger. Han har utgitt to bøker om vikingen Erik Raude og en bok av «Den siste viking». I løpet av 2016 skal han ha utgitt andre del av «Den siste viking».

    SvarSlett