Sider

tirsdag 18. september 2012

Ravn av Giles Kristian

Ravn - Blodøye er et storslått vikingeventyr fra 800-tallets England, full av nervepirrende action og blodige slag.
I to år har Osric levd et enkelt liv, selv om hans blodrøde øye og mystiske fortid gjør ham fryktet og unngått blant innbyggerne i Abbotsend. Når landsbyen blir oppsøkt av vikinger fra nord som vil gjøre en handel ender det hele galt. Vikingene blir forsøkt forgiftet og det hele ender i en blodig batalje. Osric blir tatt med som fange.
Foto lånt fra siden til forfatteren

Under vikingenes makt lar Osric seg snart fascinere av deres levesett og eventyrlyst. Han viser seg som en naturlig kriger og knytter et nært bånd til vikinghøvdingen Sigurd, som døper ham om til Ravn. Men nordmennene lever i en brutal verden der lojalitet ofte blir belønnet med blodsutgytelse, og hvor en ung mann må drepe for å overleve. Og når vikingenes herjinger setter deres liv på spill, velger Ravn side og begir seg inn på en farefull vei.

«En mektig, fartsfylt fortelling om nordmennene i England.» - Bernard Cornwell

Dette er en bok jeg likte velig godt. Forfatteren er i mine øye helt på nivå med de store innen sjangeren historisk romaner, Iggulden,Cornwell og Scarrow.
Må jo si jeg er fascinert av norrøn tid og vikinger så jeg var skeptisk før jeg begynte på denne boken, en engelsk forfatter som skal skrive om norske vikinger…..

Men overraskelsen var stor, Giles Kristian gir oss ett godt innblikk i vikingenes levesett på godt og vondt. Blant annet at de mest sannsynlig var den tids beste leiesoldater og var veldig ettertraktet hvis man hadde ett problem som måtte «løses».
De blir også skildret fra andre sider, forfengelighet (å kamme saltet ut av skjegget etter å ha krysset havet) er en litt artig og ny side ved vikingene.
Boken har ett interessant persongalleri som gjorde at jeg lurte på hvordan det går med dem. Det gir boken ett ekstra driv.
Jeg slukte denne boken rått og anbefaler denne på det varmeste hvis du har vært innom Bernard Cornwall sine bøker om Sakser tiden.

Personlig synes jeg Ravn er bedre, gleder meg til bok nummer to som skal komme i Oktober på Vega Forlag.


3 kommentarer:

  1. Vil bare si velkommen ut i bokveven og at jeg gleder meg til å følge bloggen din.
    Og hva i all verden er QC Inspector? :o)
    Høres veldig spennende ut.

    SvarSlett
  2. Takk Takk

    Quality Control, mottakskontroll av varer vi mottar før vi selger dem videre (oljebransjen) ikke så spennende :)

    SvarSlett
  3. Leste nettopp boka selv (Ravn altså), og ble hektet. Absolutt på nivå med Conn Iggulden og Simon Scarrow. Skal se om jeg ikke finner bok to til Kindle'n min. Leit at bok seks om Cato og Macro fra Scarrow ennå ikke er i e-bokformat, men det blir vel... Oj, jeg glemte å si en sak; du har god smak hva litteratur angår :-)

    SvarSlett